fredag 26. august 2011

Oppgradering fra Coppermine 1.3.2 til versjon 1.4.27

Dokumentasjon av Coppermineoppgradering.

Dette er noe jeg har utsatt lenge fordi det er så mye som kan gå feil. Derfor lagde jeg denne gangen (klok av skade :p) en dokumentasjon på alt jeg gjorde. For å ha som referanse om jeg trengte å bruke forum/support senere. Og siden dette fungerte så bra - kanskje andre kan bruke den.

Coppermine Photogallery er gratis, enkelt å innstallere og krever php/mySQL. Forskjellige versjoner kan lastes ned i fra: http://sourceforge.net/projects/coppermine/files/Coppermine/

       1. Backup av eksisterende database via PHPmyAdmin v. 2.11.9.2.
a.       DB navn: MInDB 

b.      DB user: MinBruker  pwd: MittPassord

c.       Fil nedlastet: Localhost.zip – export med default settings   

2.       Backup av filene

a.       /includes/config.inc.php

b.      anycontent.php

c.       config.php

3.       Klargjøre oppgraderingen

a.       Unzippe ny installasjon og flytte alle filene unntatt folderen “albums” inn I local folder “gallery”

b.      Slette anycontent.php i lokal folder for ikke å overskrive på remote.

c.       Laste opp nye filer i remote gallery-folder.

d.      Pray!

4.       Kjøre selve oppdateringen

a.       Run http://filbane/update.php

b.      Database oppdatert

c.       Versioncheck viser følgende feil:

Total antall filer/mapper undersøkt:
256
Påkrevde mapper som mangler:
8
Ikke påkrevde mapper som mangler:
9
Filer etterlatt fra utdaterte Coppermineversjoner:
6
Utdaterte filversjoner:
0













Ikke påkrevde er i fra  Docs – innstallasjonsveiledning.

Påkrevde er fra samme folder. Laster opp denne.

Laget index.php inne i userpics folder

Laget no_FTP-uploads_into_this_folder! Folder inne i edit og userpics.

Errors: 0



5.       Slettet alle gamle language-filer for å unngå et problem med ikke å kunne utføre adminoperasjoner om en gammel språkfil er satt som default. 


6.       Oppdatere til ny template. Jeg har kun brukt Classic med eget stylesheet, så det var enkelt.

7.       Alle særnorske bokstaver i databasen ble fucked, ellers er alt i orden :D Edit: Sett tegnkoding til Western-iso i konfigurasjonen, så er det i orden igjen.

Siden jeg ikke fysisk sitter på serveren installasjonen ligger på ble det for tungvint/umulig å zippe den enorme albumfolderen.  Så denne sikkerhetsforanstaltningen hoppet jeg over. Om det hadde gått galt hadde jeg en nesten backup av den her – og om det ikke har vært bra nok kunne jeg tatt kontakt med min host for å kjøpt deres backup som de tar daglig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar